Hankkeen julkinen kuvaus |
Opettajien kyky oppia jatkuvasti sekä oppilaiden että kollegojen kanssa on keskeistä niin oppilaiden oppimisen ja toimijuuden kuin pedagogiikan ja viime kädessä koulun ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta. Opettajan uran alkuvaihe määrittää vahvasti koko opettajan työuraa, viime kädessä sitä kuka pysyy alalla ja kehittyy taitavaksi, kokeneeksi opettajaksi, joka myös kehittää työtään. Tutkimushankkeessa tarkastellaan opettajan ammatillista toimijuutta, sen rakentumisen ehtoja,
yhteyttä työhyvinvointiin ja alanvaihto aikomuksiin uran alkuvaiheessa. Tutkimus toteutetaan neljässä kansallisessa kontekstissa; Suomen lisäksi aineistoa kerätään Ruotsissa, Hollannissa ja Iso- Britanniassa. Tutkimukseen osallistuu yhteensä noin 2000 opettajaa. Tutkimuksen toteuttaa neljässä suomalaisessa yliopistossa toimiva tutkimusryhmä. Hanketta johtaa tutkimusjohtaja Tiina Soini (Tay) yhdessä tutkimusjohtaja Auli Toomin (HY), professori Kirsi Pyhällön (OY) ja professori Janne
Pietarisen (UEF) kanssa. |
|