Hankkeen julkinen kuvaus |
Syvä koneoppiminen on tuonut merkittäviä edistysaskelia monissa koneoppimistehtävissä, mukaan lukien lautapeleissä (kuten go ja shakki) ja monimutkaisissa tietokonepeleissä. Tämän teknologian käyttämisessä robotiikassa on useita haasteita erityisesti siksi, että tarvittavien suurten aineistojen kerääminen fyysisistä järjestelmistä on vaikeaa ja kallista.
Tämän projektin tavoitteena oli ratkaista tämä ongelma suorittamalla suurin osa oppimisesta simulaatiossa ja hyödyntämällä tehokkaasti harvoja mittauksia todellisesta maailmasta.
Projektissa saavutettiin onnistuneita tuloksia tietokonepeleissä ja fysiikkasimulaatioissa opetettujen koneoppimismallien käyttöönotossa fyysisillä roboteilla, käyttäen harvoja tai ei lainkaan mittauksia fyysisestä maailmasta.
Projekti sai teollista huomiota, herättäen kiinnostusta tekoälytekniikkaan suomalaisen teollisuuden parissa ja myötävaikuttaen suomalaisten yritysten kilpailukyvyn lisäämiseen. |
|