Hankkeen julkinen kuvaus |
Tutkimuksessa saatiin seuraavat neljä päätulosta: 1) maaperän kulkukelpoisuuden mallintaminen hyödyntäen avoimia paikkatietoaineistoja (mm. lidar, valtakuntien metsien inventointiaineisto, digitaalinen topografiakartta) ja näistä johdettua malleja, kuten esimerkiksi maaperän kosteusmallia. Aineisto liitettiin koneoppimismalleilla metsäkoneelta saatavaan vierintävastustietoon, joka liitäntä mahdollistaa maaston kulkukelpoisuuden (kantavuuden) estimoinnin. 2) Tutkimuksessa kehitettiin
spatiaalisen ristiinvalidointimenetelmä käytettäväksi koneoppimismallien oikean kompleksisuuden sekä mallien suorituskyvyn estimointiin käytettäessä aineistoja joissa on spatiaalista autokorrelaatiota. 3) Tutkimuksessa kehitettiin maastokulkuneuvon pyörän ja akseliston sekä maaperän pinnanmallia hyödyntävä simulaattori, jota voidaan käyttää arvioimaan maaston kulkukelpoisuutta erityyppisille koneille. 4) Tutkimuksessa kehitettiin maaperän kosteusmalli, joka hyödyntää maaston
korkeusmallia. |
|